- 4/16 チャールズ・チャップリン(俳優・映画監督・脚本家・映画プロデューサー・作曲家)
- 4/17 畑正憲 aka ムツゴロウさん(小説家・動物研究家・プロ雀士)
- 4/18 橋本忍(「羅生門」「生きる」など映画の脚本家)
- 4/19 エドゥアルド・ヴィヴェイロス・デ・カストロ(人類学者)
- 4/20 ライオネル・ハンプトン(ジャズ・ビブラフォン奏者)
- 4/21 マックス・ウェーバー(社会学者)
- 4/22 チャールズ・ミンガス(ジャズベーシスト)
- 4/23 マイケル・ムーア(ドキュメンタリー映画監督)
- 4/24 ウィレム・デ・クーニング(画家)
- 4/25 エラ・フィッツジェラルド(ジャズシンガー)
- 4/26 ルートヴィヒ・ヴィトゲンシュタイン(哲学者)
- 4/27 イオ・ミン・ペイ(建築家)
- 4/28 カール・クラウス(作家・ジャーナリスト)
- 4/29 中原中也(詩人・歌人・翻訳家)
- 4/30 トラヴィス・スコット(ラッパー・プロデューサー)
4/16 チャールズ・チャップリン(俳優・映画監督・脚本家・映画プロデューサー・作曲家)
As I began to love myself I understood that at any circumstance, I am in the right place at the right time, and everything happens at the exactly right moment. So I could be calm. Today I call it ‘SELF-CONFIDENCE’.
私が自分自身を愛し始めたとき、私はどんな状況でも、私は適切な時に適切な場所にいて、すべてがまさに適切な瞬間に起こることを理解しました。それで冷静になれました。今日、私はそれを「自信」と呼んでいます。
As I began to love myself I stopped craving for a different life, and I could see that everything that surrounded me was inviting me to grow. Today I call it ‘MATURITY’.
私が自分自身を愛し始めたとき、私は別の人生への渇望をやめました. 今日、私はそれを「成熟」と呼んでいます。
4/17 畑正憲 aka ムツゴロウさん(小説家・動物研究家・プロ雀士)
心を通わせるのに必要なものは、笑顔と強引さとある程度の自然体
All you need to communicate is a smile, forcefulness, and a certain amount of naturally.
4/18 橋本忍(「羅生門」「生きる」など映画の脚本家)
物を観るときには、文句なしにたっぷり酔いたい。物を作るときには、理屈無しに人を酔わせたい。
When I look at things, I want to be intoxicated. When I make things, I want to impress people without reason.
4/19 エドゥアルド・ヴィヴェイロス・デ・カストロ(人類学者)
動物が、死者が、人間をみているとき、動物が、死者が、人間であるのだ。
ー「食人の形而上学」より
4/20 ライオネル・ハンプトン(ジャズ・ビブラフォン奏者)
Gratitude is when memory is stored in the heart and not in the mind.
感謝とは、記憶が頭脳ではなく心に蓄えられることです。
Playing gives me as much good feeling now as it did when I was a bitty kid.
演奏はちっちゃな子どもの頃と同じくらい今でも私に良い気分を与えてくれます。
4/21 マックス・ウェーバー(社会学者)
近代化は心のない快楽主義者と精神のない専門家を生み出す。
ー「プロテスタンティズムの倫理と資本主義の精神」より
modernisation creates hedonists without heart and specialists without spirit”.
4/22 チャールズ・ミンガス(ジャズベーシスト)
Making the complicated simple is true creativity.
複雑なものをシンプルにすることこそが真のクリエイティビティです。
4/23 マイケル・ムーア(ドキュメンタリー映画監督)
The purpose of art actually is, in many cases, to make you feel quite uncomfortable.
実際、アートの目的は、多くの場合、非常に不快な気分にさせることです。
Democracy is not a spectator sport, it’s a participatory event. If we don’t participate in it, it ceases to be a democracy.
民主主義は観戦スポーツではなく、参加型のイベントです。私たちがそれに参加しなければ、それは民主主義ではなくなります。
4/24 ウィレム・デ・クーニング(画家)
I have to change to stay the same.
私は同じままでいるために変わらなければなりません。
4/25 エラ・フィッツジェラルド(ジャズシンガー)
Just don’t give up trying to do what you really want to do. Where there is love and inspiration, I don’t think you can go wrong.
本当にやりたいことに挑戦するのをあきらめないで下さい。愛とインスピレーションがあれば、うまくいかないことなんてないと思います。
4/26 ルートヴィヒ・ヴィトゲンシュタイン(哲学者)
私の言語の限界が私の世界の限界を意味する。
The limits of my language mean the limits of my world.
語りえぬものについては、沈黙しなければならない。
Whereof one cannot speak, thereof one must be silent.
4/27 イオ・ミン・ペイ(建築家)
Stop worrying about missed opportunities and start looking for new ones.
機会を逃したことを気にするのはやめて、新しい機会を探し始めましょう。
4/28 カール・クラウス(作家・ジャーナリスト)
The development of technology will leave only one problem: the infirmity of human nature.
技術の発展は1つだけ問題を残します。人間性の弱さという問題です。
4/29 中原中也(詩人・歌人・翻訳家)
トタンがセンベイ食べて
春の日の夕暮れは穏やかです
アンダースロされた灰が蒼ざめて
春の日の夕暮れは穏やかです
ー「春の日の夕暮れ」より
4/30 トラヴィス・スコット(ラッパー・プロデューサー)
“You can’t buy vision, and you can’t buy aesthetic.”
「ビジョンは買えないし、美学も買えない。」