- 4/1 菊竹清訓(建築家)
- 4/2 忌野清志郎(ミュージシャン)
- 4/3 ジェーン・グドール(動物行動学者・霊長類学者・人類学者)
- 4/4 アンドレイ・タルコフスキー(映画監督)
- 4/5 ヘルベルト・バイヤー(画家、デザイナー、写真家)
- 4/6 1968年アメリカで「2001年宇宙の旅」が公開された日
- 4/7 ジャッキー・チェン(俳優)
- 4/8 池辺陽(建築家)
- 4/9 ヨーン・ウツソン(シドニーオペラハウスで知られる建築家)
- 4/11 小林秀雄(文芸批評家)
- 4/12 ベンジャミン・リベット(生理学者・医師)
- 4/13 ジャック・ラカン(哲学者・精神科医・精神分析家)
- 4/14 ペーター・ベーレンス(建築家・インダストリアルデザイナー)
- 4/15 リヒャルト・フォン・ヴァイツゼッカー(元ドイツ大統領)
4/1 菊竹清訓(建築家)
空間柱ともいうべき柱が空間にいかなる場を与え、場をつくるための柱はどうなければならないかを考えているのである。ー「代謝建築論 か・かた・かたち」より
I am thinking about what kind of place a pillar, which can be called a space pillar, gives to a space, and what kind of pillar should be in order to create a place.
4/2 忌野清志郎(ミュージシャン)
もって行かれるぞ。甘い考えで生きてるとあっという間にもって行かれてしまう。この国をたて直すためには戦争をするしかないと考える人間がたくさん居るんだ。
They will take you. If you live with shallow thoughts, you will be taken away in no time. There are many people who think that war is the only way to rebuild this country.
4/3 ジェーン・グドール(動物行動学者・霊長類学者・人類学者)
There are certain characteristics that define a good chimp mother. She is patient, she is protective but she is not over-protective – that is really important. She is tolerant, but she can impose discipline. She is affectionate. She plays. And the most important of all: she is supportive.
チンパンジーの良い母親を定義する特定の特徴があります。彼女は忍耐強く、保護的ですが、過保護ではありません。これは非常に重要です。彼女は寛容ですが、規律を課すことができます。彼女は愛情深いです。彼女は遊びます。そして何よりも重要なのは、彼女が協力的であることです。
What makes us human, I think, is an ability to ask questions, a consequence of our sophisticated spoken language.
私たちを人間たらしめているのは、洗練された話し言葉の結果である、質問をする能力だと思います。
4/4 アンドレイ・タルコフスキー(映画監督)
If you look for a meaning, you’ll miss everything that happens.
意味を探すと、起こることすべてを見逃すでしょう。
I think a person needs to learn from childhood to find himself alone. It means to not be bored when you’re by yourself, because a person who finds himself bored when alone –as it seems to me– is in danger.
一人でいることを子どもの頃から学ぶ必要があると思います。それは一人でいるときに退屈しないことを意味します。一人でいるときに退屈する人は、私には危険な状態にあるように思えます。
4/5 ヘルベルト・バイヤー(画家、デザイナー、写真家)
My work seen in its totality is a statement about the integration of the contemporary artist into an industrial society.
全体として見た私の作品は、現代アーティストの産業社会への統合についての声明です。
4/6 1968年アメリカで「2001年宇宙の旅」が公開された日
監督スタンリー・キューブリックのコメントをひとつ
2001 is a nonverbal experience. I tried to create a visual experience, one that bypasses verbalized pigeonholing an directly penetrates the subconscious with an emotional and philosophic content.
2001年は非言語的経験です。 私は、言語化による棚上げをさけ、感情的で哲学的な内容で潜在意識に直接浸透する視覚的体験を作成しようとしました。
4/7 ジャッキー・チェン(俳優)
Do not let circumstances control you. You change your circumstances.
状況に自分がコントロールされてはいけない。あなたがあなたの状況を変えるのだ。
4/8 池辺陽(建築家)
住居は建築家が完成するものではなく、居住者が完成し、発展させていくものである。・・・住居がその居住者に生活を発展させていくための端緒を与えるならば、そのデザインは成功である。
Houses are not completed by architects, but completed and developed by residents….If a house gives its occupants a starting point to develop their lives, the design is successful.
4/9 ヨーン・ウツソン(シドニーオペラハウスで知られる建築家)
The structure and strict geometry expresses the logic of the building.
構造と厳密な幾何学は、建物の論理を表現しています。
4/10 淀川長治(映画評論家)
子どものころ、勉強しなかったけど、今まで生きてこられたのは映画を観てたからだよね。映画はいろいろなことを教えてくれるね。
When I was a child, I didn’t study, but I’ve been able to live until now because I watched movies. Movies can teach you many things.
4/11 小林秀雄(文芸批評家)
出発点が間違っておったら、結果は駄目です。直観力の発達した人は、いちばん
いい出発点をパッと掴む。
If the starting point is wrong, the result is bad. A person with developed intuition quickly grasps the best starting point.
重要な事は、人々は、人々のそれぞれの生活に即した現実を見ているに過ぎないという事、人々は各自の職業習性を離れて決して現実を眺める事は出来ぬという事である。
The important thing is that people only see the reality that corresponds to their own lives, and that people can never look at reality apart from their own occupational habits.
4/12 ベンジャミン・リベット(生理学者・医師)
私は何かをしようと意識するよりも前に脳の時間が始まっている。–「マインド・タイム 脳と意識の時間」
Freely voluntary acts are found to be initiated unconsciously before an awareness of wanting to act–a discovery with profound ramifications for our understanding of free will.
4/13 ジャック・ラカン(哲学者・精神科医・精神分析家)
この世のあらゆるものは鏡のように振る舞う。
All sorts of things in this world behave like mirrors.
4/14 ペーター・ベーレンス(建築家・インダストリアルデザイナー)
デザインとは、機能的なフォルムを装飾することではなく、オブジェクトの特性に合ったフォルムを作成し、新しいテクノロジーを活用することです。
Design is not about decorating functional forms – it is about creating forms that accord with the character of the object and that show new technologies to advantage.
4/15 リヒャルト・フォン・ヴァイツゼッカー(元ドイツ大統領)
過去に目を閉ざすものは 結局現在にも盲目となります。